سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم :

سرطان دهانهٔ رحم (به انگلیسی: cervical cancer) یا سرطان گردن رحم گونه‌ای سرطان است که از گردن رحم آغاز می‌گردد.

این بیماری به دلیل رشد غیرطبیعی سلول ایجاد می‌شود و این سلول‌ها می‌توانند در دیگر اعضای بدن گسترش یابند یا به آن‌ها حمله کنند.

در ابتدای ابتلاء به این بیماری، معمولاً نشانه‌ای بروز پیدا نمی‌کند. نشانه‌های بعدی این بیماری شامل مواردی همچون: خونریزی واژنی،

درد لگن یا دردآمیزش می‌شود.در ۹۰ درصد موارد این بیماری، عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شود.

اما بسیاری از افرادی که عفونت‌های ویروس پاپیلوم انسانی دارند، به سرطان دهانهٔ رحم مبتلا نمی‌شوند.

دیگر عوامل خطر این بیماری شامل مواردی همچون: سیگار کشیدن، سیستم ایمنی ضعیف بدن،

قرص ضد بارداری خوراکی، شروع رابطهٔ جنسی از سنین پایین و داشتن شریک‌های جنسی متعدد می‌شود،

اما این عوامل اهمیت کمتری دارند.

عوامل خطر سرطان ‌رحم چیست ؟

بیش‌تر از 50 سال سن دارید،

چاق هستید (از نظر چربی بدن به‌مقدار غیرطبیعی و غیراستاندارد)،

استروژن را به‌خودی‌خود (بدون پروژسترون) برای جایگزینی هورمون در دوران یائسگی مصرف می‌کنید،

قبل‌از شروع یائسگی در بارداری دچار مشکل شده‌اید یا کم‌تر از پنج بار در یک سال پریود بوده اید،

تاموکسیفن، دارویی را که برای معالجه انواع خاصی از سرطان‌ پستان استفاده می‌شود، مصرف می‌کنید،

از اعضای خانواده فردی که به سرطان ‌رحم، روده ‌بزرگ یا تخمدان مبتلا بوده‌اند، داشته‌اید.

اگر یک یا چند مورد از این موارد برای شما صادق باشد، به این معنا نیست که شما مبتلا به سرطان ‌رحم خواهید شد.

اما شما باید با پزشک خود صحبت ‌کنید تا ببینید که آیا او معاینات مکرر را توصیه می‌کند یا خیر.

برای کاهش‌ ریسک چه ‌کاری می‌توانم انجام دهم ؟

هیچ روش شناخته شده‌ای برای جلوگیری از ابتلا به سرطان‌ رحم وجود ندارد.

اما این موارد ممکن است احتمال‌ ابتلا به سرطان‌ رحم را کاهش ‌دهد:

استفاده از قرص‌های ضدبارداری،

حفظ وزن‌ سالم و فعال‌ بودن از نظر جسمی،

اگر استروژن مصرف می‌کنید، پروژسترون نیز مصرف‌کنید.

از پزشک خود بپرسید که چند بار در سال باید از نظر ابتلا به سرطان ‌رحم معاینه شوید،

به‌خصوص اگر فکر می‌کنید فاکتورهایی که احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد، دارید .

علائم سرطان ‌رحم چیست ؟

ممکن‌ است سرطان ‌رحم باعث ترشحات ‌واژن یا خون‌ریزی غیرطبیعی که برای شما عادی نیست، شود.

خون‌ریزی ممکن ‌است به دلیل سنگین بودن آن یا زمان نادرست وقوع آن، مانند بعد از یائسگی،

بین ‌دوره‌های پریود ( یا هر خو‌ن‌ریزی دیگری که طولانی‌تر یا سنگین‌تر از حالت عادی است) غیرطبیعی باشد.

سرطان ‌رحم هم‌چنین باعث علائم دیگری مانند درد یا فشار در لگن شما می‌گردد.

اگر خون‌ریزی دارید که برای شما طبیعی نیست، به‌خصوص اگر قبلاً یائسگی را پشت‌سر گذاشته‌‌اید،

سریعاً به پزشک مراجعه کنید. هم‌چنین اگر علائم گفته ‌شده یا علائم دیگری به‌مدت دوهفته یا بیش‌‌تر دارید،

به پزشک مراجعه ‌کنید. این موارد ممکن ‌است ناشی از مسئله‌ای به‌غیر از سرطان باشد،

اما تنها راه تشخیص این موضوع، مراجعه به پزشک‌ متخصص است.

از یک دفتر برای ثبت علائم خود استفاده کنید تا علائم احتمالی را در طول مدت دوهفته بررسی کنید.

علائم و نشانه‌های سارکومای ‌رحمی

خون‌ریزی غیرطبیعی یا لکه‌بینی :

حدود 85٪ از بیماران مبتلا به سارکوم ‌رحم، خون‌ریزی نامنظم واژن (بین دوره‌های پریودی) یا خون‌ریزی بعد از یائسگی دارند.

این علائم بیشتر اوقات ناشی از چیزی غیر از سرطان است، اما این موضوع که فوراً هر خون‌ریزی نامنظم بررسی ‌شود، بسیار ضروری ‌است.

اگر یائسگی را پشت‌سر گذاشته‌اید، هر‌گونه خون‌ریزی واژینال یا لکه‌بینی غیرطبیعی است، و سریعاً باید به پزشک‌ متخصص خود گزارش ‌دهید.

ترشحات ‌واژن :

حدود 10٪ از خانم‌های مبتلا به ساركوم‌ رحم ترشح‌ واژینال (بدون وجود خون) دارند.

ترشح اغلب نشانه عفونت یا بیماری غیرسرطانی دیگری است اما گاهی این علائم می‌تواند نشانه سرطان‌ باشد.

هر نوع ترشحات غیرطبیعی باید توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی بررسی ‌شود.

درد لگن یا یک توده :

هنگامی که برای اولین بار تشخیص داده شد، حدود 10٪ از زنان مبتلا به سارکوم ‌رحم،

درد لگن یا توده‌ای (تومور) دارند که قابلیت لمس و احساس دارد. ممکن ‌است شما،

یا پزشکتان بتوانید توده را در رحم خود احساس‌کنید، هم‌چنین ممکن‌ است از احساس ‌درد در شکم و یا لگن خود شکایت داشته ‌باشید.

چگونه سرطان رحم درمان می‌شود ؟

جراحی :

پزشکان در یک عمل‌ جراحی بافت‌ سرطانی را از بین می‌برند (یا بافت‌ها را خارج می‌کنند.)

پرتودرمانی :

استفاده از پرتوهای پرانرژی (شبیه اشعه X) برای از بین‌ بردن سرطان.

هورمون درمانی :

در روش هورمون‌ درمانی، هورمون‌ها را ازبین می‌برند یا عملکرد آن‌ها را مسدود می‌کنند،

و رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کنند. هورمون‌ها موادی هستند که توسط غدد در بدن ساخته ‌شده و در گردش‌خون نقش دارند.

شیمی درمانی :

استفاده از داروهای خاص برای کوچک‌ کردن یا از بین ‌بردن سرطان.

این داروها می‌توانند به صورت قرص‌هایی باشند که شما مصرف می‌کنید،

یا به شکل وریدی در رگ‌های شما تزریق شوند و یا گاهی اوقات هر دو.

دیلاتاسیون‌کورتاژ D&C :

“دیلاتاسیون “به معنی باز کردن دهانه‌ رحم برای پهن‌تر یا گشادتر کردن آن و “کورتاژ” ،

به معنی تراشیدن یا برداشتن نمونه‌ای از آندومتر، یا بافت‌ درونی رحم برای معاینه‌های بعدی‌ است.

دیلاتاسیون و کورتاژ ممکن‌ است برای شناسایی دلایل خون‌ریزی غیرطبیعی انجام گردد.

در حین این عمل بخشی‌ از بافت‌ رحم برداشته و در آزمایشگاه و توسط میکروسکوپ بررسی می‌گردد،

تا مشخص ‌شود آیا سلول غیر‌طبیعی وجود دارد یا خیر. این عمل زمانی‌ که خانمی دچار سقط‌ جنین شده ‌باشد هم انجام می‌شود،

و در صورتی که باقیمانده بارداری در رحم باشد، با کورتاژ و دیلاتاسیون خارج می‌شوند.

این کار بسیار ضروری است زیرا باقی‌ ماندن بافت ممکن ‌است باعث عفونت یا خون‌ریزی زیاد شود.

انواع سرطان رحم

سرطان رحم آندومتر :

سرطان‌ رحم (آندومتر) شایع‌ترین سرطان سیستم تولید مثل زنان است، که سالانه بیش از 49.500 آمریکایی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این بیماری، ممکن‌ است، هنگامی‌که یک زن بین 50 تا 60 سال باشد و پس از یائسگی رشد ‌کند.

علل سرطان آندومتر :

دیابت

یائسگی

استروژن‌تراپی

پولیپ‌های درونی

چاقی

درد شکم

خون‌ریزی بعد از یائسگی

خون‌ریزی شدید

خون‌ریزی غیرطبیعی

جراحی‌هایی که در طی دوره‌ درمان و تشخیص انجام می‌گردد :

سرویکس

کولپوسکوپی

هیستروسکوپی

روش LEEP

دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C)

لاپاروسکوپی لگن

حرف آخر :

زندگی کردن با بیماری، آن هم بیماری حادی چون سرطان، آسان نیست.

بعضی از بیماران برای کنار آمدن با جنبه‌‌‌‌‌‌‌‌های احساسی و کاربردی بیماریشان احتیاج به کمک دارند.

گروه‌های پشتیبانی کمک مناسبی هستند. در این گروه‌ها، بیماران یا اعضای خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌شان گرد هم می‌‌‌‌‌‌‌‌آیند ،

تا آنچه را در مورد کنار آمدن با بیماری آموخته‌‌‌‌‌‌‌‌اند با هم در میان بگذارند. بیماران می‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با اعضای گروه مراقبان سلامتی ،

در مورد یافتن گروه‌های پشتیبان مشورت کنند. زنان طبیعی است که نگران تأثیرات سرطان رحم و درمان آن بر تمایلات جنسیشان باشند.

آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با پزشک درمورد عوارض جانبی احتمالی، و دائمی یا موقتی بودن آنها صحبت کنند.

نظر پزشک، هرچه باشد، برای بیمار و همسر مفید است که درمورد احساساتشان با هم صحبت کنند ،

و هرکدام برای یافتن راه‌های ابراز تمایل در حین و بعد از درمان به همسر خود کمک کنند.