به سایت رسمی دکتر زینت السادات بوذری خوش آمدید.

  • info@dr-bouzari.ir
  • 01132228444

ورزش در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری برای سلامت نوزاد و مادر ، راهنمای تمرین در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری چه کمکی میکند ؟ ورزش در دوران بارداری خوب است و کاملا ایمن می باشد با این حال، تصور می شود که به اندازه سه چهارم زنان با بارداری سالم، تمرین کافی ندارند. ورزش روزانه به شما یا نوزادتان صدمه نخواهد زد و حتی ممکن است به پیشگیری از عوارض جانبی کمک کند همچنین ممکن است به شما کمک کند تا شانس خود را برای زایمان واژینال افزایش دهید ، این بخش از بارداری و نوزاد در نمناک را با دقت بخوانید تا موارد مهم در مورد ورزش در دوران بارداری را مطلع شوید.

 

فواید ورزش کردن در دوران بارداری برای سلامت نوزاد

ورزش در دوران بارداری نه تنها برای مادر بلکه برای کودک نیز فواید قلبی- عروقی به همراه دارد. ورزش مادر در دوران بارداری، اثرات مفیدی روی دستگاه عصبی خودکار قلب جنین دارد. دستگاه عصبی خودکار فعالیت های غیرارادی بدن مانند ضربان قلب، فشار خون، آهنگ تنفس را در اندام های داخلی کنترل می کند.

 

ورزش در دوران بارداری

فواید ورزش کردن در دوران بارداری برای سلامت مادر

فعال بودن و ورزش منظم به شما کمک خواهد کرد تا:

درد های حاملگی های ناگهانی مانند کمر درد و درد لگن، یبوست و خستگی را از بین ببرد.

احساس بهتر در مورد تغییراتی که در بدن شما اتفاق می افتد مثل :

حفظ وزن سالم و کمک به کاهش درد کمر

خواب شبانه بهتر

کمک به کاهش یا جلوگیری از افسردگی و بهبود عزت نفس

بدن و ذهن را برای زایمان آماده میکند

پس از تولد نوزاد، به شکل ظاهر قبلی خود برمیگردید

موجب پمپاژ قلب می شود و با بهبود وضعیت گردش خون موجب کم کردن فشار خون و استراحت ضربان قلب میشود

با سوزاندن کالری، افزایش وزن را مدیریت می کند

عضلات را برای زایمان و تولد آماده می کند و به ایجاد آمادگی بدن برای تحمل فشار زایمان کمک می کند

باعث میشود به بدن فشار بیاید و با افزایش قدرت انعطاف پذیری، خطر فشار وارده به یک عضله یا مفصل را کاهش می دهد

اگر در دوران بارداری (دیابت حاملگی) دیابت دارید، ورزش ممکن است به شما کمک کند تا میزان قند خون خود را کنترل کنید.

 

بهترین ورزش در دوران بارداری چیست؟

پیاده روی، شنا، و دوچرخه سواری بر روی دوچرخه ثابت ورزشی، همگی روش های خوب و ایمن ورزش هستند، تا زمانی که بیش از حد انجام ندهید.

یوگا بارداری و پیلاتس برای تقویت و تونینگ خوب هستند، هرچند شما باید یک معلم واجد شرایط داشته باشید ،که در زمینه بارداری آموزش دیده باشد.

سعی کنید نوع فعالیتی را که انجام می دهید ،متفاوت کنید، ترکیبی از ورزش های هوازی مانند شنا و پیاده روی و تمرینات تقویت و ترمیم، مانند یوگا و Pilates، ایده آل است.

هدف در مجموع حداقل 30 دقیقه فعالیت متوسط، در روزهای هفته است اگر فرزند کوچک دارید ،میتوانید در منزل نرمش های کوچک انجام دهید یا از برنامه های ورزشی استفاده کنید.

 

ورزش

 

کدام ورزش در دوران بارداری توصیه نمی شود؟

ورزش هایی که ممکن است موجب سقوط شوند، مانند اسب سواری، اسکی، ژیمناستیک، اسکیت، باید اجتناب شوند ؛ غواصی نیز در دوران بارداری ناامن است.

ورزشهای توپی از قبیل، فوتبال، راگبی، تنیس و اسکواش، نیز خطرناک است، زیرا ممکن است به شکم ضربه وارد کند.

بعضی از پزشکان و ماماها توصیه می کنند، پس از سه ماهه دوم، دوچرخه سواری در جاده ها را کنار بگذارند.

اگر قبلا هرگز ورزش نکرده باشم، چه اقدامات احتیاطی باید انجام شود؟

اکثر زنان که هرگز ورزش نکرده اند ،تمایل دارند تا سه ماهه دوم صبر کنند، زمانی که بیماری صبح و خستگی بهبود یافته است اما خوب است قبل از آن به آرامی شروع به ورزش کنید ،اگر مشکلی خاص با بارداری نداشته باشد ؛ تمرینات کم خطر مانند راه رفتن و شنا کردن را انجام دهید و در کل قبل از انجام هر نوع ورزش، با پزشک و مامای خود مشورت کنید.

 

 

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید